Tips för dig som ska anlita hantverkare

Det kan finnas många olika anledningar till att man behöver anlita en hantverkare. Det kan handla om att man inte har tid att ordna det själv, eller att det är akut. Det kan också handla om att man inte vet hur man gör, eller att det är ett specialbygge som kräver en särskild kompetens.

 

Vissa punkter kommer alltid att vara viktiga att känna till och tänka på, oavsett vilken typ av hantverkare du anlitar. För det första är det bra att känna till konsumenttjänstlagen. Lagen skyddar dig då den kräver att hantverkaren genomför tjänsten på ett “fackmässigt” sätt, det vill säga sättet som förväntas av en seriös hantverkare i branschen. Dessutom ska hantverkaren ha ditt intresse i åtanke och se till att det inte blir några missförstånd. Det är även hantverkarens ansvar att säkerhetsföreskrifterna följs.Tips för dig som ska anlita hantverkare 1

 

Lagen täcker dock mer än så, och när det väl är dags kan det vara bra att läsa igenom texten noga för att vara uppdaterad om vad som gäller. Skulle något gå snett har du ett gott skydd genom lagen, och oftast erbjuds du ett nedsatt pris eller pengarna tillbaka. Dock kanske skadan i huset då redan är skedd, så det är alltid bättre att vara proaktiv.

 

Anställ inte första bästa
Innan du anställer någon se alltid till att få kostnadsförslag från flera olika hantverkare. Då kan du på ett enkelt sätt se om någon sätter överpriser och du får en känsla för marknaden. Be om referenser och hör med dessa hur arbetet har varit. När du skriver ett avtal kan du alltid snegla på “Hantverkarformuläret 09“. Se till att avtalet är så detaljerat som möjligt och att det är tydligt vad som händer om något går snett.

 

Betalningen är ditt ess i rockärmen. Undvik alltid att betala i förskott, på så sätt kan du pressa företaget om något skulle hända. Det är först när du är helt nöjd med arbetet som du bör betala. Om du har fått en faktura trots att du inte är nöjd med jobbet bör du bestrida den. Att behöva reklamera är aldrig roligt, men det är nödvändigt om du inte fått vad du blivit lovad. Om dialogen mellan hantverkaren och dig inte går bra kan du alltid vända dig till allmänna reklamationsnämnden, ARN.

techcompass